I. Autorzy programu
mgr Bogumiła Ruszkowska
mgr Mariusz Pasierowski

II. Zadania programu
Szkolne wychowanie fizyczne nie jest w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb ruchowych dziecka, dlatego też bardzo często obserwuje się u uczniów chęć uczestnictwa w pozalekcyjnych zajęciach szkolnego koła sportowego. Uczniowie ci starają się doskonalić poznane w czasie lekcji umiejętności z różnych dyscyplin sportowych, są również i tacy uczniowie, którzy chcą swój wolny czas poświęcić aktywności ruchowej, zregenerować siły fizyczne i psychiczne, kształtować postawę współdziałania zespołowego i wzajemnej odpowiedzialności.

Znając potrzeby rozwojowe uczniów swojej szkoły ich zainteresowania i predyspozycje oraz warunki jakimi dysponuje szkoła, wybrałam mini piłkę siatkową. Proces nauczania gry w mini piłkę siatkową jest złożony i trudny zwłaszcza w początkowym okresie. Jednak mini piłka siatkowa jako gra i zabawa oparta na elementach technicznych i taktycznych może stanowić doskonałą odmianę zabawy. Naturalne formy ruchu: biegi, skoki, pady, rzuty rozwijają szybkość, zwinność, siłę i wytrzymałość. Ważną cechą gry jest zespołowość. Rozwija możliwości wykazania inicjatywy, zdyscyplinowania swojej działalności, przyjmowania odpowiedzialności.

III. Charakterystyka placówki
Podmiotem wdrażającym program jest Szkoła Podstawowa w Polesiu licząca 150 uczniów. Zatrudnionych jest 20 nauczycieli.

Autorzy programu
Mgr Bogumiła Ruszkowska absolwentka Wyższej Szkoły Humanistycznej w Pułtusku, kierunek pedagogika rewalidacyjna. Studia podyplomowe w zakresie wychowania fizycznego w Szkole Wyższej im. P. Włodkowica w Płocku. 22 lata stażu.

Mgr Mariusz Pasierowski absolwent historii UMK Toruń oraz podyplomowych studiów Wychowania Fizycznego, Zdrowotnego i Korektywy na WSP TWP w Warszawie.

Baza sportowa szkoły.
Szkoła wiejska, wyposażona w salę gimnastyczną o wymiarach 9 x 18 m z dobrze zaopatrzonym magazynkiem sportowym. Boisko trawiaste 30 x 60m, bieżnia 60 m, boisko asfaltowe 20 x 40 m, siłownia szkolna wyposażona w atlas do ćwiczeń siłowych, bieżnię, ławeczkę. W odległości 500 m od szkoły znajdują się tereny leśne nadające się do atletyki terenowej, biegów, a w okresie zimowym – kulig.

Założenia organizacyjne.
Program będzie realizowany z grupą dziewcząt z klas IV – VI raz w tygodniu przez 60 minut.

IV. Cele edukacyjne

  1. Wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów.
  2. Rozwijanie i doskonalenie sprawności ruchowej i tężyzny fizycznej uczniów.
  3. Wdrażanie do „zdrowego” współzawodnictwa.
  4. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.

V. Zadania szkoły
Aby osiągnąć wyżej wymienione cele wychowania fizycznego szkoła powinna:

  1. Stymulować i umożliwiać uczniom podejmowanie aktywności ruchowej i wyrażanie własnych przeżyć w zabawach, grach.
  2. Tworzyć warunki do doskonalenia sprawności i kondycji fizycznej.
  3. Zapoznać uczniów z podstawowymi formami rekreacji, turystyki oraz z podstawowymi zasadami uprawiania wybranych przez uczniów dyscyplin sportowych.
  4. Dokonywać oceny postawy ciała i poziomu sprawności ucznia.
  5. Wspierać aktywność poznawczą i twórczą.
  6. Motywować do dbałości o zdrowie własne i innych.
  7. Zapewniać atmosferę życzliwości i akceptacji i szacunku dla siebie.

VI. Cele ogólne

  1. Wszechstronny rozwój sprawności ruchowej z uwzględnieniem kształtowania cech motorycznych: szybkości, zwinności, siły, wytrzymałości.
  2. Kształtowanie prawidłowej postawy ciała.
  3. Nauka i doskonalenie elementów techniki i taktyki.
  4. Kontrola sprawności ogólnej i specjalnej.
  5. Przygotowanie organizmu do wysiłku przez ćwiczenia ogólnorozwojowe.
  6. Przygotowanie do samodzielnego organizowania i sędziowania gry.
  7. Opanowanie i przestrzeganie podstawowych przepisów BHP w czasie organizacji i realizacji zajęć sportowych.
  8. Przygotowanie do udziału w zawodach sportowych.

VII. Szczegółowe treści kształcenia
1. Zabawy oswajające z piłką.

  • zabawy rzutne.
  • zabawy skoczne,
  • gry i zabawy szybkościowo – zwinnościowe.

2. Postawa siatkarska.

  • pokaz i objaśnienie prawidłowej postawy: niskiej, wysokiej,
  • pokaz i objaśnienie poruszania się po boisku,
  • gry i zabawy doskonalące.

3. Odbicia piłki sposobem oburącz górnym.

  • układanie dłoni na piłce,
  • szybkie odbicia piłki od podłoża, ściany,
  • podrzuty i chwyty piłki,
  • rzuty i odbicia piłki po koźle, od ściany,
  • odbicia piłki w klęku, leżeniu, w siadzie skrzyżnym,
  • odbicia piłki nad sobą i do partnera,
  • odbicia piłki w parach, czwórkach, trójkach w miejscu i w ruchu,
  • odbicia piłki w grach i zabawach ruchowych.

4. Odbicia piłki sposobem oburącz dolnym.

  • toczenie piłki w parach,
  • odbicia piłki sposobem oburącz dolnym w siadzie, w klęku,
  • odbicia piłki w grach i zabawach,
  • gry i zabawy doskonalące odbicia górne i dolne.

5. Zagrywka dolna.

  • pokaz i objaśnienie pozycji przy zagrywce dolnej,
  • zagrywka dolna przy ścianie i do partnera,
  • zagrywka przez siatkę z 5, 6, 7 m,
  • zagrywka na pole przeciwnika,
  • odbiór piłki z zagrywki,
  • wystawienie piłki do przodu, w tył,
  • gry i zabawy doskonalące zagrywkę.

6. Zbicie piłki.

  • skoki ze wspomaganiem,
  • zbicie bez piłki,
  • rzuty piłką nad siatką,
  • zbicie piłki w ścianę,
  • zbicie piłki z własnego podrzutu,
  • rodzaje zbić: po prostej, po przekątnej, z asekuracją.

7. Blok.

  • skoki z przekładaniem dłoni za siatkę,
  • skoki do bloku w parach,
  • blokowanie podrzucanych piłek.

VIII. Działania wychowawcze

  1. Wyrabianie nawyków higieniczno – zdrowotnych.
  2. Wdrażanie do współdziałania w grupie.
  3. Przestrzeganie zasady „fair play”.
  4. Wdrażanie do czynnego wypoczynku.
  5. Poszanowanie mienia szkolnego.
  6. Pomoc koleżeńska podczas wykonywania ćwiczeń.
  7. Samokontrola i samoocena własnej aktywności na zajęciach i podczas zawodów sportowych.
  8. Wdrażanie do samodyscypliny w czasie ćwiczeń.
  9. Promowanie szkoły.

IX. Procedury osiągania celów.
a) zasady nauczania

  • aktywności
  • poglądowości,
  • stopniowania trudności,
  • systematyczności,
  • utrwalania,
  • przystępności i indywidualnych zadań.

b) metody nauczania

  • analityczna,
  • syntetyczna,
  • kompleksowa.

c)metody przekazywania wiadomości

  • pokaz,
  • opowiadanie,
  • dyskusja,
  • pogadanka.

d)formy prowadzenia zajęć

  • ścisła,
  • fragmentów gry,
  • gra uproszczona,
  • szkolna,
  • właściwa.

X. Osiągnięcia ucznia po zrealizowaniu programu

  • Wykazuje aktywną postawę w kształtowaniu własnej sprawności fizycznej i ruchowej.
  • Dba o zdrowie, hartuje organizm.
  • Cechuje się systematyczną aktywność ruchową.
  • Identyfikuje się z sukcesami i porażkami zespołu.
  • Podniesie swoje umiejętności motoryczne.
  • Udoskonali swoje umiejętności techniczne i taktyczne.
  • Będzie znał przepisy gry w mini piłkę siatkową.
  • Będzie inicjatorem wielu imprez sportowych.
  • Stosuje zasady fair – play.
  • Poprawnie wykonuje elementy techniczne indywidualnie i zespołowo.
  • Poprowadzi samodzielnie rozgrzewkę organizmu.
  • Uczestniczy w rekreacji poza szkołą.

XI. Ewaluacja programu

  1. Sprawdzian umiejętności ruchowych.
  2. Faktyczny sprawdzian umiejętności sędziowania.
  3. Udział w zawodach sportowych.

Autorzy programu
mgr Bogumiła Ruszkowska
mgr Mariusz Pasierowski