I. Autorzy programu
mgr Bogumiła Ruszkowska
mgr Mariusz Pasierowski
II. Zadania programu
Szkolne wychowanie fizyczne nie jest w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb ruchowych dziecka, dlatego też bardzo często obserwuje się u uczniów chęć uczestnictwa w pozalekcyjnych zajęciach szkolnego koła sportowego. Uczniowie ci starają się doskonalić poznane w czasie lekcji umiejętności z różnych dyscyplin sportowych, są również i tacy uczniowie, którzy chcą swój wolny czas poświęcić aktywności ruchowej, zregenerować siły fizyczne i psychiczne, kształtować postawę współdziałania zespołowego i wzajemnej odpowiedzialności.
Znając potrzeby rozwojowe uczniów swojej szkoły ich zainteresowania i predyspozycje oraz warunki jakimi dysponuje szkoła, wybrałam mini piłkę siatkową. Proces nauczania gry w mini piłkę siatkową jest złożony i trudny zwłaszcza w początkowym okresie. Jednak mini piłka siatkowa jako gra i zabawa oparta na elementach technicznych i taktycznych może stanowić doskonałą odmianę zabawy. Naturalne formy ruchu: biegi, skoki, pady, rzuty rozwijają szybkość, zwinność, siłę i wytrzymałość. Ważną cechą gry jest zespołowość. Rozwija możliwości wykazania inicjatywy, zdyscyplinowania swojej działalności, przyjmowania odpowiedzialności.
III. Charakterystyka placówki
Podmiotem wdrażającym program jest Szkoła Podstawowa w Polesiu licząca 150 uczniów. Zatrudnionych jest 20 nauczycieli.
Autorzy programu
Mgr Bogumiła Ruszkowska absolwentka Wyższej Szkoły Humanistycznej w Pułtusku, kierunek pedagogika rewalidacyjna. Studia podyplomowe w zakresie wychowania fizycznego w Szkole Wyższej im. P. Włodkowica w Płocku. 22 lata stażu.
Mgr Mariusz Pasierowski absolwent historii UMK Toruń oraz podyplomowych studiów Wychowania Fizycznego, Zdrowotnego i Korektywy na WSP TWP w Warszawie.
Baza sportowa szkoły.
Szkoła wiejska, wyposażona w salę gimnastyczną o wymiarach 9 x 18 m z dobrze zaopatrzonym magazynkiem sportowym. Boisko trawiaste 30 x 60m, bieżnia 60 m, boisko asfaltowe 20 x 40 m, siłownia szkolna wyposażona w atlas do ćwiczeń siłowych, bieżnię, ławeczkę. W odległości 500 m od szkoły znajdują się tereny leśne nadające się do atletyki terenowej, biegów, a w okresie zimowym – kulig.
Założenia organizacyjne.
Program będzie realizowany z grupą dziewcząt z klas IV – VI raz w tygodniu przez 60 minut.
IV. Cele edukacyjne
- Wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów.
- Rozwijanie i doskonalenie sprawności ruchowej i tężyzny fizycznej uczniów.
- Wdrażanie do „zdrowego” współzawodnictwa.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
V. Zadania szkoły
Aby osiągnąć wyżej wymienione cele wychowania fizycznego szkoła powinna:
- Stymulować i umożliwiać uczniom podejmowanie aktywności ruchowej i wyrażanie własnych przeżyć w zabawach, grach.
- Tworzyć warunki do doskonalenia sprawności i kondycji fizycznej.
- Zapoznać uczniów z podstawowymi formami rekreacji, turystyki oraz z podstawowymi zasadami uprawiania wybranych przez uczniów dyscyplin sportowych.
- Dokonywać oceny postawy ciała i poziomu sprawności ucznia.
- Wspierać aktywność poznawczą i twórczą.
- Motywować do dbałości o zdrowie własne i innych.
- Zapewniać atmosferę życzliwości i akceptacji i szacunku dla siebie.
VI. Cele ogólne
- Wszechstronny rozwój sprawności ruchowej z uwzględnieniem kształtowania cech motorycznych: szybkości, zwinności, siły, wytrzymałości.
- Kształtowanie prawidłowej postawy ciała.
- Nauka i doskonalenie elementów techniki i taktyki.
- Kontrola sprawności ogólnej i specjalnej.
- Przygotowanie organizmu do wysiłku przez ćwiczenia ogólnorozwojowe.
- Przygotowanie do samodzielnego organizowania i sędziowania gry.
- Opanowanie i przestrzeganie podstawowych przepisów BHP w czasie organizacji i realizacji zajęć sportowych.
- Przygotowanie do udziału w zawodach sportowych.
VII. Szczegółowe treści kształcenia
1. Zabawy oswajające z piłką.
- zabawy rzutne.
- zabawy skoczne,
- gry i zabawy szybkościowo – zwinnościowe.
2. Postawa siatkarska.
- pokaz i objaśnienie prawidłowej postawy: niskiej, wysokiej,
- pokaz i objaśnienie poruszania się po boisku,
- gry i zabawy doskonalące.
3. Odbicia piłki sposobem oburącz górnym.
- układanie dłoni na piłce,
- szybkie odbicia piłki od podłoża, ściany,
- podrzuty i chwyty piłki,
- rzuty i odbicia piłki po koźle, od ściany,
- odbicia piłki w klęku, leżeniu, w siadzie skrzyżnym,
- odbicia piłki nad sobą i do partnera,
- odbicia piłki w parach, czwórkach, trójkach w miejscu i w ruchu,
- odbicia piłki w grach i zabawach ruchowych.
4. Odbicia piłki sposobem oburącz dolnym.
- toczenie piłki w parach,
- odbicia piłki sposobem oburącz dolnym w siadzie, w klęku,
- odbicia piłki w grach i zabawach,
- gry i zabawy doskonalące odbicia górne i dolne.
5. Zagrywka dolna.
- pokaz i objaśnienie pozycji przy zagrywce dolnej,
- zagrywka dolna przy ścianie i do partnera,
- zagrywka przez siatkę z 5, 6, 7 m,
- zagrywka na pole przeciwnika,
- odbiór piłki z zagrywki,
- wystawienie piłki do przodu, w tył,
- gry i zabawy doskonalące zagrywkę.
6. Zbicie piłki.
- skoki ze wspomaganiem,
- zbicie bez piłki,
- rzuty piłką nad siatką,
- zbicie piłki w ścianę,
- zbicie piłki z własnego podrzutu,
- rodzaje zbić: po prostej, po przekątnej, z asekuracją.
7. Blok.
- skoki z przekładaniem dłoni za siatkę,
- skoki do bloku w parach,
- blokowanie podrzucanych piłek.
VIII. Działania wychowawcze
- Wyrabianie nawyków higieniczno – zdrowotnych.
- Wdrażanie do współdziałania w grupie.
- Przestrzeganie zasady „fair play”.
- Wdrażanie do czynnego wypoczynku.
- Poszanowanie mienia szkolnego.
- Pomoc koleżeńska podczas wykonywania ćwiczeń.
- Samokontrola i samoocena własnej aktywności na zajęciach i podczas zawodów sportowych.
- Wdrażanie do samodyscypliny w czasie ćwiczeń.
- Promowanie szkoły.
IX. Procedury osiągania celów.
a) zasady nauczania
- aktywności
- poglądowości,
- stopniowania trudności,
- systematyczności,
- utrwalania,
- przystępności i indywidualnych zadań.
b) metody nauczania
- analityczna,
- syntetyczna,
- kompleksowa.
c)metody przekazywania wiadomości
- pokaz,
- opowiadanie,
- dyskusja,
- pogadanka.
d)formy prowadzenia zajęć
- ścisła,
- fragmentów gry,
- gra uproszczona,
- szkolna,
- właściwa.
X. Osiągnięcia ucznia po zrealizowaniu programu
- Wykazuje aktywną postawę w kształtowaniu własnej sprawności fizycznej i ruchowej.
- Dba o zdrowie, hartuje organizm.
- Cechuje się systematyczną aktywność ruchową.
- Identyfikuje się z sukcesami i porażkami zespołu.
- Podniesie swoje umiejętności motoryczne.
- Udoskonali swoje umiejętności techniczne i taktyczne.
- Będzie znał przepisy gry w mini piłkę siatkową.
- Będzie inicjatorem wielu imprez sportowych.
- Stosuje zasady fair – play.
- Poprawnie wykonuje elementy techniczne indywidualnie i zespołowo.
- Poprowadzi samodzielnie rozgrzewkę organizmu.
- Uczestniczy w rekreacji poza szkołą.
XI. Ewaluacja programu
- Sprawdzian umiejętności ruchowych.
- Faktyczny sprawdzian umiejętności sędziowania.
- Udział w zawodach sportowych.
Autorzy programu
mgr Bogumiła Ruszkowska
mgr Mariusz Pasierowski